#توصیه های زیست محیطی از زبان یک دکتر متخصص

برگرفته از نوشته های دکتر دانلی

“در سی سال گذشته من بر طبق عادت و روال عادی موهایم را بار ها و بار ها رنگ کرده‌ام. اما در طول این بیماری همه گیر (کرونا)، من به آرامی شاهد رشد ریشه موهایم بودم. و حالا بعد از عبور از این پاندمی مدام از خودم می‎پرسم آیا دوباره روی سرم رنگ بذارم یا نه؟ ممنون میشم که توضیحی بدید که اثرات شخصی و محیطی استفاده از رنگ مو چیست؟

با سپاس

نیازی به پاسخ ریز به سوالات ندارم، نکات کلیدی رو هم اشاره کنید ممنون میشم!”

کاربر عزیز،

من اعلامیه‌های زیادی شنیده ام مبنی بر اینکه ما وارد مرحله احتکار رنگ مو در همه گیری COVID-19 شده‌ایم. افرادی که سال‌های سال رنگ مو‌های خود را رنگ کرده بودند و رنگ واقعی موهایشان آشکار نبود، به‌علت رشد ریشه‌های مو و نمایان شدن رنگ موی واقعی کم‌کم سراغ خرید رنگ مو‌های متنوع رفته و فروش رنگ مو از سر گرفته شده است.

ماجرا رو با یک خاطره جالب شروع می‌کنم:

تنها تلاش من برای رنگ کردن مو در دبیرستان بود، زمانی که بی هیچ دلیلی فکر کردم که ایده خوبی است که موهایم را با رنگ لیمویی رنگ کنم و تمام روز را زیر نور آفتاب بایستم تا ظاهری «بلوند طبیعی و سفید شده از آفتاب» داشته باشم. همانطور که معلوم بود، موهای تیره و لیمویی من بدترین سایه نارنجی را که می‌توانید تصور کنید ایجاد کرد و به جرات می‌توانم بگویم به عنوان یک نوجوان زندگی من ویران شد!

اما بسیاری از افراد تجربیات بهتری در مورد رنگ کردن مو دارند. تقریباً 64 میلیون نفر در ایالات متحده، یعنی چیزی حدود 20 درصد از جمعیت، در سال گذشته از محصولات رنگ مو استفاده کرده‌اند.

در حالی که برخی از رنگ‌ موهای موقت، مانند آب لیمو و حنا، طبیعی و بسیار بی‌ضرر هستند، رنگ‌های دائمی محبوب‌تر، حاوی مجموعه‌ای از مواد مضر هستند که از فیلترهای نظارتی فرار کرده‌اند و به طور فزاینده‌ای با مضرات سلامتی انسان مرتبط هستند. اکثر آنها حاوی آمونیاک هستند که تزریق مواد شیمیایی را که رنگ تولید می‌کنند را تسهیل می‌کند. پراکسید هیدروژن اغلب برای سفید کردن رنگ طبیعی مو و به عنوان فعال کننده پارافنیلن‌دی‌آمین مشتق از قطران زغال‌سنگ (PPD) استفاده می‌شود. PPD به خودی خود آن رنگ زیبا و درخشان را به موهای شما می‌دهد. برای به‌دست آوردن تمام رنگ‌های رنگین‌کمان، عوامل جفت کننده مختلفی اضافه می‌شوند که با PPD واکنش می‌دهند و طیفی از رنگ‌ها را تولید می‌کنند. تخمین زده می‌شود که 5000 ماده شیمیایی در محصولات مو استفاده می‌شود.!

مشخص شده است که برخی از اجزای رنگ مو باعث ایجاد تومورهای پستانی در موش می‌شوند، در حالی که برخی دیگر نشان داده شده است که به بافت سینه انسان راه می‌یابند که در آنجا با DNA واکنش نشان می‌دهند. محققان مؤسسه ملی بهداشت، میزان بروز سرطان سینه و استفاده از رنگ مو را در 46000 زن بررسی کردند و دریافتند زنانی که حداقل یک بار در سال از رنگ مو استفاده می کنند، 9 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند. با این حال، نابرابری‌های نژادی قابل توجه بود، به‌طوری که زنان سفید پوستی که از رنگ مو استفاده می‌کنند، 7 درصد بیشتر و زنان سیاه‌پوستی که از رنگ مو استفاده می‌کنند، 45 درصد خطر بیشتری دارند. این با این واقعیت مرتبط است که محصولات موی عرضه شده برای زنان رنگین حاوی تعداد زیادی مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز هستند.

یک مطالعه نشان داد که بیش از دو سوم از مصرف‌کنندگان رنگ مو پس از استفاده سردرد داشتند و حدود یک سوم از آنها سرگیجه و مقداری ریزش مو را گزارش کردند. دفعه بعد که موهایتان را رنگ کردید، کمی وقت بگذارید و بررسی کنید که آیا بدنتان می‌خواهد چیزی به شما بگوید یا خیر.

فراتر از تأثیرات شخصی، رنگ کردن مو می‌تواند تأثیر زیست محیطی قابل توجهی داشته باشد. با توجه به اینکه بخش اعظم 65 میلیون نفری که موهای خود را رنگ می‌کنند، این کار را چهار تا پنج بار در سال انجام می‌دهند، و تقریباً تمام آن رنگ مو به تازگی در فاضلاب شسته می‌شود، بسیاری از مواد در نهایت به دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و نهرها راه پیدا می‌کنند. تاسیسات تصفیه فاضلاب برای فیلتر کردن مواد آلی طراحی شده‌اند و اغلب برای کنترل مواد شیمیایی خطرناک موجود در محصولات آرایشی مانند رنگ مو مجهز نیستند. تقریباً هیچ یک از مواد شیمیایی موجود در رنگ مو برای تأثیر آنها بر اکوسیستم‌های آبی یا توانایی تجمع زیستی در زنجیره غذایی آزمایش نشده است.

واضح است که انتخاب رنگ کردن موهایتان پیچیده است. اگر اینطور نبود، مردم آنتی هیستامین را روی سر خود نمی‌مالیدند و خود را با پلاستیک نمی‌پوشانند تا از جوش‌های رنگ مو جلوگیری کنند. و 76 درصد از مصرف کنندگان رنگ مو که معتقدند رنگ مو بی خطر است و 57 درصدی که معتقدند می‌تواند باعث سرطان شود، احتمالا موهای خود را رنگ نمی‌کنند.

از آنجایی که این بیماری همه‌گیر به شما فرصتی برای تأمل داده است، شاید به این فکر کنید که آیا می خواهید با این مواد شیمیایی تعامل داشته باشید، آیا می‌خواهید طبیعی باشید یا می‌خواهید به دنبال رنگ‌های طبیعی بیشتری باشید. انتخاب نهایی رنگ کردن یا عدم رنگ کردن همیشه شخصی خواهد بود، همانطور که برای من در دوران دبیرستان اینطور بود. اما هرچه اطلاعات بیشتری در مورد هزینه‌های احتمالی داشته باشید، مطمئن‌تر خواهید بود که تصمیم شما درست است.

در کل توصیه من استفاده از رنگ مو‌های بدون PPD و با کمترین میزان آمونیاک است. همچنین رنگ مو‌های بدون پارابن و بدون آمونیاک و بدون مواد مضر نیز در بازار وجود دارند که بسیار توصیه میکنم اگر قرار بر رنگ کردن موهایتان باشد از آنها استفاده کنید.

دکتر دانلی

دکتر ناتان دانلی دانشمندی در مرکز تنوع زیستی است که به سوالاتی در مورد چگونگی تأثیر سموم محیطی بر مردم، حیات وحش و محیط زیست پاسخ می دهد. سوالات خود را به آدرس [email protected] برای او ارسال کنید